Päätoimittajalta

Pienenä pyöräilyyn innostutaan

Fillari-lehdessä 3/2023 kerromme lasten ja nuorten maastopyöräilystä ja erityisesti sen välineistä. Pyysimme kotimaisilta maahantuojilta, valmistajilta ja edustajilta tietoa Suomessa saatavilla olevista pienemmille käyttäjille tarkoitetuista maastopyöristä. Luulimme saavamme mukaan katsaukseen muutaman pyörän, mutta lopulta jouduimme antamaan tälle osiolle enemmän tilaa kuin alun perin oli tarkoitus, kun tekstejä ja tuotekuvia tuli lopulta yli kymmeneltä merkiltä.

Juttu jatkuu mainosten jälkeen

On ilahduttavaa, että alan toimijat ovat näin aktiivisia kesken kaikkein kiireisimmän myyntikautensa, ja erityisesti mieltä lämmittää se, että tarjontaa lasten ja nuorten pyörissä on näin laajalti.

Pyörämerkkien edustajien ja kauppiaiden innostus johtunee ainakin osittain siitä, että he ymmärtävät, kuinka tärkeää on huolehtia siitä, että kaikkein pienimmilläkin pyöräilijöillä on sellaiset välineet, jotka tukevat ja ylläpitävät – ehkä jopa voimistavat – orastavaa harrastusta.

Ilman tämän päivän lapsia ja nuoria, joista tulevaisuudessa kasvaa arkipyörien, erilaisten harrastepyörien ja vaikka sähköpyörien käyttäjiä ja ostajia, moni pyörämerkki saisi sammuttaa valot tehtaistaan ja toimistoistaan.

On hienoa myös huomata, että moni merkki satsaa ihan kunnolla pienimpienkin pyörämalliensa laatuun ja ulkonäköön. Parhaat lasten ja nuorten pyörät ovat kevyitä ja niissä on käytetty laadukkaita komponentteja. Pyörien värimaailma, logot ja yksityiskohdat on mietitty tarkasti siten, että ne puhuttelevat kohderyhmäänsä tehokkaasti.

Kohderyhmänä tässä yhteydessä voi tosin pitää myös vanhempia, jotka pitkälti lopullisen päätöksen pyörän hankinnasta tekevät, mutta luonnollisesti varsinaisilla käyttäjilläkin on sananvaltaa valinnassa. Pienten pyöräilijöiden tarpeita ja toiveita ei voi missään tapauksessa aliarvioida.

Uskon vahvasti, että panostus lasten ja nuorten harrastepyöriin kannattaa. Ensinnäkin sillä on suuri merkitys pienten ihmisten hyvinvointiin, terveyteen, jaksamiseen ja terveellisten elämäntapojen muodostumiseen sekä laajemmalla tasolla kansanterveyteen ja jopa ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Toiseksi: alan toimijoille pienempien pyörien myynnillä on välitöntä ja välillistä taloudellista merkitystä. Aika nuoretkin kuskit vertailevat päiväkodin tai koulun pihalla pyöriensä väriä ja varustetasoa sekä tietävät tarkasti, minkä merkkisillä pyörillä kaverit ajavat. Tietynlainen siemen merkkiuskollisuuteen kylvetään jo varsin nuoressa iässä. Eikä tässä tavoitteessa ole lainkaan haitaksi, jos lapsi saa ostopaikasta mukaansa vaikka tarra-arkin, jossa on vauhdikkaita ja vitsikkäitäkin kuvia ja logoja omasta pyörämerkistä ja pyöräilystä yleensä. Joskus luova imagomarkkinointi voi olla aika edullista ja helppoa.

Ilkka Järvimäki
päätoimittaja