Sähköpyörän huolto

Sähköpyörän päivittäisessä käytössä ja huollossa pätevät pääosin samat perussäännöt kuin lihasvoimin liikkuvan pyörän kanssa. Muutama iso ero löytyy, ja ne tuntemalla voi säästyä turhalta rahanmenolta ja mieliharmilta. Seuraavassa vinkkejämme sähköpyörän omistajille – ja monelta osin myös tavallisen pyörän omistajille.

Teksti Lasse Kankaanpää
Kuvat Olli-Pekka Orpo ja Lasse Kankaanpää

Turvallisuus

Työturvallisuudessa on syytä olla erityisen tarkkana sähköpyöriä huoltaessa. Varminta on aloittaa huolto ottamalla akku irti – tai vaihtoehtoisesti ainakin varmistaa, että sähköt ovat pois päältä aina, kun tekee huoltotoimenpiteitä alueilla, joissa on mahdollista jättää sormet väliin kampien pyörähtäessä. Tällaisia huoltokohteita ovat etenkin ketjut, rattaat ja jarrut.

Älä yritä huoltaa tai korjata sähköavustukseen liittyviä komponentteja, mikäli et tiedä tarkalleen, mitä olet tekemässä. Ole tarpeen vaatiessa yhteydessä ammattitaitoiseen huoltoliikkeeseen.

Voimansiirto

Voimansiirron eli vaihteiden, ketjujen ja rattaiden oikea käyttö ja huolto on sähköpyörissä korostetun tärkeässä asemassa. Sähköpyörissä ketjuihin ja rattaisiin kohdistuvat voimat ovat merkittävästi suuremmat kuin muissa pyörissä, ja voimansiirron osat ovat siten lyhytikäisempiä. Oikea käyttö ja huolto kuitenkin lisäävät niiden ikää merkittävästi.

Kaksi tärkeintä asiaa voimansiirron käyttöiän kannalta ovat 1) niiden puhtaana ja voideltuna pitäminen ja 2) ajaessa riittävän suuren kadenssin, eli kampikierrosten käyttö. Käytä vaihteita niin, että normaalissa ajossa kampikierrokset liikkuvat enimmäkseen välillä 70–90 minuutissa ja käyvät alle 60:n korkeintaan hetkellisesti.

Matalilla kampikierroksilla isompia vaihteita käytettäessä sähköpyörän moottori toimii korkealla vääntömomentilla ja takapakan pienemmillä rattailla, jolloin pienelle rataspinta-alalle kohdistuu ylisuuri rasitus. Suurella väännöllä ajaminen kuluttaa ketjua ja pienempiä rattaita ja lopulta ketjut alkavat hyppiä rattaiden yli. Lisäksi venynyt ketju syö muitakin rattaita ja lopputuloksena on käyttökelvottomaksi kulunut voimansiirto ja pahimmillaan useamman satasen lasku.

Älä vaihda vaihteita täysi veto päällä, vaan kevennä poljinvoimaa vaihtohetkellä. Paras tapa katkaista ketjut ja aiheuttaa potentiaalisesti muita vaurioita voimansiirtoon on vaihtaa vaihdetta pienemmälle kesken jyrkän nousun. Ennakoi ja vaihda sopiva vaihde ennen ylämäkeä.

Mikäli voimansiirtoa ei pidetä puhtaana ja voideltuna, kuluminen nopeutuu huomattavasti vaikka ajaisikin oikealla kadenssialueella. Erinomainen keino pitää voimansiirto puhtaana on käyttää kahta tai kolmea ketjua. Pyörässä kiinni olevalla ketjulla ajetaan yhden voitelukerran verran tai kunnes ketju on silminnähden likaantunut. Tämän jälkeen vaihdetaan tilalle puhdas ja voideltu ketju. Irrotettu ketju puhdistetaan ja voidellaan huolellisesti ja asennataan aikanaan taas käytössä olleen tilalle. Pikamallista ketjulukkoa käyttämällä ketjun vaihto puhtaaseen käy muutamassa minuutissa, joten isosta tai vaikeasta työstä ei ole kyse.

Mikäli ketjujen vaihtelu ei ole mahdollista, vaihtoehtoinen keino on puhdistaa ketju ketjupesurilla aina ketjun likaannuttua tai ennen voitelun uusimista. Jos likaiseen ketjuun lisätään voiteluainetta vanhan päälle, rattaisiin alkaa kertyä rasvaa ja siihen tarttunut lika jää hiertämään voimansiirtoa kuluttaen sen nopeasti vaihtokuntoon.

Juttu jatkuu mainosten jälkeen

Ketjun kulumisen seuranta

Ketjujen prosentuaalisen venymän näyttävä ketjumitta pitäisi kuulua jokaisen pyöräharrastajan perustyökaluihin, etenkin jos käyttää koko ajan yhtä ja samaa ketjua. Reilun kympin hintaisella työkalulla näet, alkaako ketju olla venynyt ja vaihtokunnossa. Jos ajat venyneellä ketjulla, kulutat myös rattaita. Jos rattaat ovat liian kuluneet, uusi ketju ei enää istu nille oikealla tavalla.

Vaihtamalla ketjua riittävän ajoissa ajat helposti useamman ketjun loppuun ennen kuin tulee aika vaihtaa myös rattaat. On suositeltavaa vaihtaa ketju sen venymän ollessa 0,5 prosenttia pyörissä, joissa on vähintään 11-lehtinen takapakka, ja 0,75 prosenttia pyörissä, joissa on 10-lehtinen tai pienempi takapakka. Tarkista venymä jokaisen puhdistus- ja voitelukerran yhteydessä. Ketju voi olla epätasaisesti venynyt, joten tarkista venymä useasta kohdasta.

Ketjumitan painuessa pohjaan on aika vaihtaa ketjut. Kuvan Parktool-ketjumitassa on kaksi puolta: toinen puoli antaa kulumamitan 0,5 prosentin venymän mukaan ja toinen 0,75 prosentin mukaan.

Akku ja liitännät

Akun tyhjänä säilyttäminen saattaa aiheuttaa sen tuhoutumisen. Akku tulisi säilyttää osittain ladattuna pidempien ajotaukojen ajan, ei täynnä eikä tyhjänä. Suositus sopivasta lataustasosta saattaa vaihdella merkin ja mallin mukaan, joten noudata tässä asiassa valmistajan ohjeita. Mikäli ohjeistusta ei ole tiedossa, noin 40–60 prosentin lataustaso on yleensä turvallinen.

Säilytyksessa akku pitää tasaisesta lämpötilasta, joten jos pyörää säilytetään tilassa, jossa lämpötila vaihtelee, kannattaa akku irroittaa pyörästä ja säilyttää esimerkiksi kotona. Mikäli ajotauko on kovin pitkä, esimerkiksi syksystä kevääseen, kannattaa akun lataustaso tarkistaa kuukausittain ja tarvittaessa ladata sitä.

Tarkista akun sähköliittimien ja latausliittimien puhtaus säännöllisesti ja aina pyörän pesun yhtyedessä. Puhdista näkyvä lika ja käytä sähköosille tarkoitettua kontaktisprayta. Älä käytä kontaktipintojen  puhdistuksessa missään tapauksessa vettä.

Paineilma on hyvä keino puhdistaa mahdollinen irtolika liittimien koloista. Jos sitä ei ole käytettävissä, kuiva liina, puhdas hammasharja tai maalipensseli saattavat toimia hyvin. Voitele latauspistokkeen ja akun kumiset tiivisteet silikonirasvalla. Näin tiivisteet asettuvat aina helposti oikealle paikalleen ja niiden käyttöikä pitenee.

Pesu ja puhdistus

Sähköpyörän pesuun pätevät samat perussäännöt kuin kaikkiin pyöriin. Käytä mielellään pyörän pesuun tarkoitettuja pesuaineita ja välineitä. Huuhtele pyörä matalalla vedenpaineella. Jos käytät painepesuria, käytä mahdollisimman matalaa painetta ja sumuta riittävän kaukaa, jotta vesi ei pääse tunkeutumaan laakereihin ja tiivisteiden läpi.

Pestessä kannattaa pitää akku kiinni pyörässä, jotta vettä ei pääse vääriin paikkoihin ja liittimiin. Ennen pesua tarkista, että akun ja latauspistokkeiden tiivisteet ovat kunnolla paikallaan ja voitele myös lukkopesät ennen pesua.

Liuotinpesuaineiden ja rasvanpoistoaineiden käytössä maltti on valttia. Sama pätee myös voiteluaineisiin. Hyvä perusvinkki on suihkia spraypulloissa olevat puhdistusaineet rättiin tai harjaan, hangata lika irti ja huuhdella vedellä. Jos suihkuttaa rasvanpoistoaineen vaikkapa suoraan takarataspakkaan, pääsee ainetta pikkuhiljaa tunkeutumaan myös laakereihin ja vapaarattaaseen lyhentäen niiden käyttöikää.

Suihkutettavia voiteluaineita tai pyörän rungon kiillotusaineita käytettäessä on riski siihen, että ainetta leijailee myös jarruosiin ja pilaa siten jarrupalat. Ketjujen voitelu sujuu kätevimmin ja turvallisemmin tippapullosta. Käytä voiteluainetta maltilla – ylimääräinen voiteluaine vain likaa ketjut ja rattaat.

Turvallisinta on käyttää vain polkupyöriin tarkoitettuja kemikaaleja ja voiteluaineita. Useat yleisvoiteluaineet esimerkiksi turvottavat joitain kumilaatuja, joten väärillä kemikaaleilla saatat pilata tiivisteitä tai muita kumiosia.

Juttu jatkuu mainosten jälkeen

Iskunvaimentimien puhtaanapito ja huolto

Iskunvaimentimien huoltoväleissä kannattaa noudattaa valmistajan suosituksia. Jos pyörä on kevyessä käytössä, jossa esimerkiksi maastopyörällä ajataan paljon muuta kuin maastoajoa, iskunvaimentimien toimintakyky säilyy usein hyvänä pidempään kuin valmistajan ilmoittamat ajotuntimäärät. Vastaavasti kovassa käytössä olevalla maasturilla huollon tarve saattaa tulla vastaan jo ennen suositeltujen tuntien täyttymistä.

Jokapäiväisessä käytössä tärkeää on pitää iskareiden liukuputket puhtaina ja mielellään myös voideltuina. Hyvä tapa on puhdistaa pienet pölyt säännöllisesti puhtaalla liinalla, johon on suihkautettu silikoni- tai teflonöljyä. Näin tiivisteet ja liukuputket pysyvät ehjinä ja jousitus toimii herkemmin. Öljyä ei kannata suihkuttaa suoraan liukuputkiin lähinnä siksi, että öljyä pääsee leijailemaan silloin herkästi myös jarruihin.

Jarrupalojen kulumisen seuranta

Seuraa jarrupalojen kulumista. Sähköpyörässä vauhdit ja massat ovat luomupyöriä suurempia, joten jarrupalat kuluvat vauhdilla. Jos ajat vahingossa palat loppuun ”raudoille” asti, niin edessä on todennäköisesti myös jarrulevyjen uusiminen.

Moottoriyksikön huoltokorjaukset

Keskiön laakerit ovat kaikissa pyörissä kuluva osa ja monelle harrastajalle suosittu tee-se-itse-huoltokohde. Harrastekäyttöön tarkoitetuissa sähköpyörissä keskiön eli kampiakselin laakerit ovat yleensä osa moottoriyksikköä.

Takuuaikana hajonneet laakerit tarkoittavat tyypillisesti koko moottoriyksikön vaihtamista joko uuteen tai tehdaskorjattuun. Tässä saattaa olla poikkeuksiakin, mutta moottoriyksikkö kannattaa jättää takuuaikana rauhaan omatoimihuolloilta, koska avattu moottori tarkoittaa lähes varmasti takuun menettämistä.

Moottoriyksiköiden sisuskaluihin on alkanut tulla jonkin verran merkki- ja mallikohtaista tarjontaa niiden osien osalta, jotka eivät ole standardilaakereiden tapaan yleisesti saatavissa olevia osia. Tällaisia ovat esimerkiksi erikoismalliset laakerit, rattaat ja muut mekaaniset osat. Myös moottoriyksiköiden sisällä olevista sähköosista alkaa nykyään olla tarjontaa.

Mikäli moottoriyksikkö hajoaa takuuajan ulkopuolella, ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Tee-se-itse-harrastajille esimerkiksi fillarifoorumi.fi on hyvä osoite etsiä vinkkejä osiin ja korjaukseen liittyen. Myös osa sähköpyörien huoltoon erikoistuneista liikkeistä korjaa vikaantuneita moottoriyksiköitä.

Tämä artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan Fillari-lehdessä 3/2023. Lehden voi ostaa diginumerona Lehtiluukun palvelusta tai tilata Fillari-lehden toimituksesta hintaan 12,90 euroa, tilaus sähköpostilla osoitteeseen tilaukset@fillari-lehti.fi.